Soalan Ulangkaji
SOALAN 1
Sebagai Pen. Pegawai Kesihatan
Persekitaran di Unit Kesihatan Am, anda telah menerima satu set pelan
bangunan berkaitan dengan permohonan mendirikan sebuah rumah banglo 2 tingkat
yang mempunyai 5 bilik kediaman dan 3 bilik air. Banglo ini dibina untuk didiami
oleh 10 orang penghuni.
|
||
a.
|
Nyatakan kapasiti minima untuk binaan
tangki septik bagi rumah tersebut [
3 markah ]
|
|
b.
|
Jelaskan keluasan minima bagi setiap
bilik kediaman di dalam rumah tersebut. [
5 markah ]
|
|
c.
|
Dengan bantuan carta alir,huraikan
bagaimana prosedur penyemakan pelan bangunan tersebut akan dijalankan. [
12 markah ]
|
Soalan 2
Setiap tahun Malaysia menghadapi
bencana alam seperti banjir, kemarau, tanah runtuh dan sebagainya.
Jelaskan definisi bencana alam. [ 4 markah ] Huraikan tindakan anda sebagai seorang PPKP
i) Semasa menghadapi bencana alam banjir di tempat anda. [
8 markah ]
ii) Selepas menghadapi bencana alam banjir di tempat anda. [
8 markah ]
SOALAN 3 |
Pihak Berkuasa Tempatan ( PBT ) di
daerah anda bertugas telah menghantar satu set pelan pembinaan sebuah bandar
baru di daerah tersebut untuk semakan dan ulasan
Hasil daripada semakan anda, didapati
kawasan yang dicadangkan sebagai kawasan penempatan terlalu hampir dengan
kawasan perindustrian.
|
||
a.
|
Huraikan LIMA ( 5 ) prinsip –prinsip rumah sihat yang perlu dipatuhi
supaya kesihatan dan keselamatan penduduk terjamin . [ 10 markah ]
|
|
b.
|
Huraikan kebaikan dan keburukan
melaksanakan penzonan untuk perancangan bandar baru tersebut. [
10 markah ]
|
JAWAPAN SOALAN 1
a.
|
Kapasiti minima tangki septik :
10 orang x 50 gelen/org = 500 gelen - ( 3 markah untuk jawapan tepat )
|
|
b.
|
Keluasan minima bagi setiap bilik – [
Peraturan 42.(1) ] :
- Luas bilik kediaman yang pertama
dalam sesuatu bangunan kediaman hendaklah tidak kurang daripada 11 m2
- Luas bilik kediaman yang kedua dalam sesuatu bangunan
kediaman hendaklah tidak kurang daripada 9.3 m2
- Luas bilik kediaman yang
lainnya ( bilik 3, 4 dan 5 ) dalam sesuatu bangunan kediaman hendaklah tidak kurang daripada 6.5 m2
[1 markah bagi setiap jawapan / bilik = 5 markah]
|
c. Prosedur
Penyemakan Pelan Bangunan :
[12 markah - pastikan diberi satu @ dua contoh yg releven]
|
JAWAPAN SOALAN 2
a. Suatu perubahan keadaan
alam sekitar yang membawa keburukan kepada cara-cara kehidupan biasa dan
mendedahkan mangsa-mangsanya kepada unsur-unsur alam sekitar yang rosak dan
merbahaya.
b. i) Pasukan
Kesihatan bertugas melawat ke setiap pusat pemindahan dan kawasan yang
terlibat dengan banjir setiap hari untuk mencegah jangkitan
penyakit berjangkit melalui:
- mengawasi kebersihan alam sekitar, termasuklah sanitasi, pencahayaan dan pengudaraan.
- mencegah pembiakan vektor lalat, lipas dan tikus.
- mengawasi dan memastikan bekalan air yang selamat.
- mengawasi dan memastikan kebersihan dan keselamatan makanan yang dibekalkan dan disediakan.
- memberikan pendidikan kesihatan mengenai penyakit berjangkit, kebersihan alam sekitar, keselamatan air, makanan, dll.
- melaporkan keadaan mangsa banjir dan tindakan pencegahan yang telah diambil kepada Urusetia Bilik Gerakan Banjir daerah.
- memberikan imunisasi Tifoid kepada setiap pengendali makanan yang terlibat dalam penyediaan makanan
- mengawasi dan mencegah perebakan penyakit berjangkit
( 1 markah untuk setiap jawapan = 8 markah )
b.
ii) Pasukan Kesihatan bertanggungjawab untuk mengambil tindakan pencegahan dan Pengawalan penyakit berjangkit melalui :
ii) Pasukan Kesihatan bertanggungjawab untuk mengambil tindakan pencegahan dan Pengawalan penyakit berjangkit melalui :
- Mengekalkan kebersihan alam sekitar dan sanitasi puat pemindahan yang masih beroperasi.
- Meningkatkan pengawasan vector lalat, lipas, tikus dan nyamuk.
- Memastikan bekalan air yang selamat diterima oleh penduduk yang terlibat dengan banjir, pengklorinan telaga, dll.
- Meningkatkan aktiviti persampelan dan pemeriksaan kualiti air minum di kawasan yang terlibat.
- Memberikan khidmat nasihat teknikal bagi pembinaan tandas baru, pelupusan sisa pepejal dan air perlimbahan kepada penduduk yang terlibat.
- Meningkatkan aktiviti persampelan makanan dan pemeriksaan premis makanan di kawasan yang terlibat.
- Meneruskan aktiviti pendidikan Kesihatan.
- Meneruskan aktiviti pengawasan terhadap kejadian diarea dan demam denggi di kawasan yang terlibat.
( 1
markah untuk setiap jawapan = 8 markah )
Jawapan Soalan 3
a.
|
Prinsip-prinsip rumah sihat :
i. Perlindungan
daripada agen dan vektor penyakit berjangkit
-
bekalan
air selamat
- sistem
pembentungan yang sempurna
- pelupusan
sisa pepejal dan air limbah yang sempurna
- sistem
perparitan air permukaan
- kebersihan
diri dan domestik
- kebersihan
dan keselamatan penyediaan makanan
ii. Perlindungan
daripada kecederaan dan penyakit kronik
- struktur
rumah dan susunatur perabut
- kawasan
persekitaran rumah
- penggunaan
bahan kimia di rumah
iii. Kesihatan
mental
- kecukupan
keperluan rumah
- status
sosial
- keadaan
persekitaran
- mengawal
punca-puca stress : ekonomi, kesesakan, keganasan, keselamatan fizikal dan harta
benda, privacy dll.
iv. Persekitaran
-
lokasi
rumah : bebas dari jenayah pencemaran, hazad, kesesakan jalanraya masalah
sosial dll.
- kemudahan
dan perkhidmatan asas yang hampir dan mencukupi eg. Sekolah, pasar, masjid
dll.
v. Hal-hal
kepenggunaan
vi. Penduduk
berisiko
( 2 ½ markah bagi mana-mana 4 jawapan dan huraian = 10 markah ) |
b). KEBAIKAN
- Mewujudkan masyarakat yang bebas dari penyakit berjangkit
- Mewujudkan masyarakat yang bebas dari penyakit tidak berjangkit
- Mewujudkan kesihatan mental yang baik di kalangan masyarakat
- Mewujudkan kawasan persekitaran yang sihat dan selamat kepada masyarakat
- Menyedia dan memelihara hak-hak masyarakat
KEBURUKAN
- Memerlukan kos yang tinggi untuk perancangan
- Memerlukan kawasan yang luas
- Memerlukan tenaga kerja yang ramai
- Memerlukan sistem pengangkutan yang efisien
- Memerlukan kos penyelenggaraan yang tinggi untuk seluruh kawasan
(
1 markah untuk mana-mana jawapan )
Soalan 4
Salah
satu aktiviti dalam sistem pengurusan sisa pepejal ialah pengutipan sampah
sarap dari rumah kediaman ,pasar,pasaraya,dan lain-lain tempat.
- Terangkan hazad-hazad yang mungkin boleh berlaku dari segi pengendalian secara manual semasa menjalankan aktiviti tersebut.(5M)
- Hazad kimia : bahan alkali asid,pelarut organic,wap,gas beracun.
- Hazad fizikal : kebisingan,suhu panas,getaran,tekanan berlebihan.
- Hazad biologi : bacteria,virus,serangga,hama.
- Hazad ergonomic : tugas berat yang menggunakan tangan, keadaan badan yang bengkok,tugas yang memerlukan pergerakan berulang.
- Hazad psikososial : tekanan kerja ,beban kerja berlebihan,tiada sokongan rakan sekerja,tiada kepelbagaian kerja.
- Terangkan ciri alat perlindungan diri yang perlu digunakan oleh pekerja berkenaan. (5M)
- Perlindungan mata : cermin mata keselamatan yang mudah dibawa,kanta tidak bercalar dan bersih jenis plastic.
- Perlindungan kaki : kasut keselamatan diperlukan,kasut steeltoe.
- Perlindungan tangan : sarung tangan tahan bahan kimia untuk melindungi daripada kesan bahan kimia.
- Perlindungan pendengaran : Ear Plug bergetah berwayar@tanpa wayar
- Perlindungan pernafasan : Guna Dist/Mist respirator
. | ||
Tiada ulasan:
Catat Ulasan