AKTIVITI SEMASA T3S2



Tajuk     :  Lawatan Sambil Belajar di Loji Air Pembesihan Air Ulu Kinta
Aktiviti  :  Kajian Sanitari Loji Air Pembesihan Air
Tarikh   :  3 hingga 4 April 2012

Dengan Kerjasama :

Pejabat Kesihatan Daerah Kinta, Perak
Lembaga Air Perak
Pusat Latihan Klinikal PPKP, Batu Gajah, Perak
                                   


Kenangan Penulis bergambar di Empangan Sultan Azlan Syah, Ulu Kinta


Pengenalan

Kajian Sanitari merupakan satu langkah positif (Fact Finding Activity To Reveal System Deficiencies Water Pollution Source). Ini bukan bermakna kajian kebersihan bertujuan untuk mencari kesalahan mana-mana pihak samada dari agensi kerajaan mahupun pihak swasta tetapi ia merupakan satu kaedah ( tool ) bagi mengenalpasti punca-punca pencemaran di kawasan tadahan dan sistem agihan supaya langkah - langkah tindakan pembetulan dapat diambil sebelum masalah tersebut menjadi lebih serius.

Sebarang kelemahan diperingkat proses rawatan air terutama penggunaan bahan kimia yang boleh mengancam kesihatan pengguna akan dapat dikesan dan seterusnya langkah-langkah pencegahan, pemulihan lebih awal atau perancangan masa hadapan dapat dianjurkan. Dengan adanya aktiviti kajian kebersihan seperti ini akan dapat membantu pihak kerajaan negeri, pihak berkuasa bekalan air serta lain-lain agensi dapat mengenalpasti masalah berkaitan bekalan air. Selain itu ianya dapat mengeratkan hubungan dan jalinan kerjasama antara agensi – agensi terbabit.

Demi kepentingan penjagaan kualiti air mentah serta membekalkan air yang bersih dan selamat kepada pengguna, segala masalah dan cadangan perlulah disampaikan kepada pihak kerajaan negeri supaya dapat diambil tindakan terutamanya dalam meluluskan sesuatu projek pembangunan yang terlibat di dalam kawasan tadahan air yang menjadi sumber bekalan air mentah bagi sesebuah loji air. Ini adalah untuk membendung kemungkinan pencemaran yang akan berlaku terhadap sumber bekalan air tersebut.

Justeru, bagi memenuhi tugasan kurikulum Diploma Kesihatan Persekitaran Tahun 3 Semester II, Kajian Sanitari Loji Pembersihan di Ulu Kinta, Perak telah menjadi pilihan bagi penulis bersama pelatih Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran, Kolej Sains Kesihatan Bersekutu, Sungai Buloh, Selangor. Penulis berserta pelatih-pelatih yang turut serta dalam aktiviti tersebut telah didedahkan kepada perkara-perkara yang boleh menyumbangkan kepada pencemaran ke atas kawasan tadahan, loji rawatan dan sistem retikulasi. Penulis dan pelatih-pelatih juga telah dikehendaki menjalankan kajian kebersihan di tapak dengan mengambil dan menganalisa sampel-sampel air di kawasan tadahan, loji rawatan dan paip-paip retikulasi. Keputusan ujikaji dianalisa dan dirumuskan untuk penyediaan laporan kajian.


Latar Belakang Loji

Loji Pembersihan Air Ulu Kinta dikendalikan oleh Metropolitan Utilities Corporation Sdn. Bhd.( MUC) iaitu sebuah syarikat hakmilik penuh Intan Utilities Berhad. Perjanjian konsesi di antara MUC dan Lembaga Air Perak  (LAP) selama 20 tahun bermula dari April 1989 hingga 2024.

Loji ini terletak lebih kurang 15 KM dari Bandaraya Ipoh iaitu lebih kurang 5 KM dari Bandar Tanjung Rambutan. Loji ini mula beroperasi pada awal 1960-an dengan keupayaan rawatan sebayak 90.9 juta liter sehari (20 juta gelen sehari). Keupayaan ini telah dipertingkatkan pada 1990 kepada 136 juta liter sehari ( 30 juta gelen sehari).

Air mentah yang mengalir masuk ke loji adalah dari Hulu Sungai Kinta. Hulu  Sungai Kinta telah diempangkan dan dijadikan Empangan Sultan Azlan Shah. Kawasan tadahan di hulu sungai meliputi seluruh Bukit kinta yang tidak dicemari pencemaran kimia. Air bersih yang mematuhi Mutu Bekalan Air Malaysia dibekalkan kepada lebih kurang 300,000 pengguna sekitar loji. Ipoh Timur, Bercham, Tanjung Rambutan, Chemor dan Tasek.



 Persediaan Peralatan pencontohan Air sebelum bertolak ke kawasan tadahan, loji dan sistem retikulasi.





Objektif Lawatan

Objektif Umum

Memberi pendedahan pembelajaran mengenai aktiviti pengurusan Loji Pembersihan Air Ulu Kinta berteraskan Garis panduan Kualiti Air Minum 1983.

 Objektif Khusus

a.  Mengenalpasti sumber-sumber pencemaran di dalam empangan, loji rawatan dan sistem retikiulasi.
b.   Mengenalpasti cara pengambilan sampel mikrobiologi, kimia dan pestisid.
c.   Mengetahui tahap mutu air bagi air mentah dan air terawat (in- situ).
d.   Mengenalpasti masalah yang wujud semasa kajian dijalankan.
e. Mengenalpasti cadangan penyelesaian terhadap masalah yang dikenalpasti bagi penambahbaikan semua pihak untuk masa yang akan datang.


Laporan Lawatan


Hari Pertama – 2 April 2012 (Isnin)
  
Perjalanan bertolak ke Pejabat Kesihatan Daerah Kinta mengambil masa 3 jam. Bermula jam 11.00 pagi dan tiba di tempat penginapan lebih kurang 2.00 petang. Penginapan telah telah disediakan oleh pihak Pejabat Kesihatan Daerah Kinta, Perak iaitu sebuah homestay berupa rumah teres dua tingkat (Pemilik Penyelia Asrama). Suasana isi rumah memang selesa dan dilengkapi kemudahan yang baik.

 Homestay penulis bersama pelatih sepanjang menjalani akitiviti kajian.


Hari Kedua - 3 April 2012 (Selesa)

Hari kedua pada sebelah pagi lebih kurang jam 8.30 pagi, penulis dan para pelatih telah memulakan kunjungan hormat kepada Pegawai Kesihatan Daerah, Pejabat Kesihatan Daerah (PKD) Kinta, Perak. Penulis dan para pelatih telah diraikan dan diberikan taklimat kawasan operasi PKD oleh Pegawai Kesihatan Daerah, Pegawai Kesihatan Persekitaran dan Ketua operasi lawatan. Tujuan taklimat tersebut adalah bagi mendedahkan informasi kawasan tinjauan, pembahagian kumpulan dan perancangan aktiviti kajian kebersihan sanitasi di Loji Pembersihan Air. 

 Sesi  ucapan aluan dan  taklimat Kajian Sanitari  oleh Pegawai Kesihatan Persekitaran di PKD Ulu Kinta, Ipoh


Hari Ketiga - 4 April 2012 (Rabu)

Hari ketiga, lebih kurang jam 8.30 pagi, penulis dan para pelatih telah memulakan perjalanan ke Ibu pejabat Loji Pembersihan Air Ulu Kinta. Perjalanan mengambil masa selama 45 minit untuk tiba  di pejabat Loji Pembersihan Air Ulu Kinta. Penulis dan para pelatih serta kakitangan PKD Kinta telah diraikan oleh pihak Loji Pembersihan Air Ulu Kinta dengan ucapan alu-aluan dan penerangan aktiviti dan kawasan operasi Loji Pembersihan Air Ulu Kinta. Turut hadir dalam aktiviti tersebut ialah Lembaga Air Perak, Pelatih-pelatih pegawai perubatan dari Mahsa Collage. Beliau turut menyampaikan aktiviti pengawasan dan persampelan mutu air di beberapa lokasi termasuk kawasan tadahan, loji pembersihan dan retikulasi.


Sesi Taklimat Pengenalan Sistem Loji Pembersihan oleh Pengurus loji.




Perbincangan dan mengemaskini maklumat


Hasil Tinjauan di Kawasan Tadahan

      Gambar 1. Aktiviti meluaskan kawasan tadahan

Gambar ini menunjukkan jentera pengorek tanah yang digunakan bagi membesarkan kawasan laluan air bagi empangan. Keadaan ini menyebabkan hakisan berlaku dan pasir terus masuk ke dalam sungai. Hal ini mungkin mengundang kepada peningkatan tahap kekeruhan air. Perkara ini dapat dikesan dengan bacaan pada alat turbiditimeter.

      Gambar 2 ; Kesan tinggalan kerja mengorek pasir

Gambar 2, diatas menunjukkan pasir yang masuk terus ke aliran sungai Kinta. Operasi mengorek pasir ini merupakan salah satu bentuk punca yang menyumbangkan kepada pencemaran yang mungkin berlaku di hulu sungai Kinta ini.

     Gambar 3; Teknik pengudaraan yang diaplikasi di loji Ulu Kinta.

Proses pengudaraan berlaku selepas empangan untuk memasukkan oksigen ke dalam air dan untuk menghilangkan bau. Selepas melalui empangan, air akan mengalir ke Sungai Kinta dan akan disedut masuk secara graviti melalui muka sauk ke kawasan loji pembersihan air. Jarak air jatuh ke dasar adalah dari ketinggian 90 meter.



Hasil Tinjauan Di Loji Pembersihan Air Ulu Kinta



     Gambar 4; Tangki Penyimpanan Klorin

Tangki penyimpanan klorin yang digunakan untuk menyuntik klorin ke dalam air di penapis pasir dan dialirkan keluar dari penapis ke saluran air bersih. Hasilnya, air yang keluar dari penapis merupakan air yang tidak berwarna dan tidak berbau.


     Gambar 5; Loji pembersihan air

Gambar 5  menunjukkan situasi aktiviti di loji pembersihan air.  Air dari empangan mukasauk (Intake) memasuki melalui loji pembersihan air tersebut untuk rawatan. Bahan kimia Aluminium sulfat dimasukan ke dalam air untuk mempercepatkan proses koagulasi.

     Gambar 6; Tangki penjernihan

Tangki penjernihan ini perlu diselenggara dan dicuci dengan lebih kerap kerana semasa kajian dijalankan didapati keadaan tangki berlumut dan melambatkan proses pengaliran air.


Tinjauan Di Loji Pembersihan Air Ulu Kinta

      Gambar 7; Salah satu stesen pencontohan

Stesen Pencontohan Air PPH Ulu Kinta dibina di tempat yang sesuai dan keadaan persekitaran stesen juga bersih dan bebas dari pencemaran. Saiz dan ukuran stesen persampelan adalah mengikut standard yang ditetapkan di dalam Manual Program Kawalan Mutu Air Minum edisi 2004.

                                                           Gambar 8; Stesen pencontohan yang tidak sanitari

Salah satu stesen Percontohan Air SRO Kampung Kolam dibina di tempat yang tidak sesuai kerana keadaan persekitaran yang berdekatan dengan semak samun di lokasi yang sunyi dan jauh dari laluan awam. Di dalam stesen percontohan didapati wujud sarang semut dan labah-labah.

Menurut maklumat yang telah disampaikan oleh pengurus Loji, berikut adalah beberapa info yang dapat dikongsikan oleh penulis dan pelatih-pelatih;




Foto Aktiviti Persempelan air mentah 
di lokasi Kajian Sanitari di Kawasan Tadahan






Proses Rawatan

 a)        Takat Air Mentah (Intake)


Terdapat 4 struktur utama di takat air mentah.

                          i.         Mansonry Weir
Aliran air sungai kinta disekat oleh Mansonry Weir untuk mengumpulkan air menjadi kolam tadahan kecil.

                          ii.         Intake Sump
Air memasuki takat melalui jeriji besi untuk memisahkan bendasing seperti kayu dan daun. Air akan mengalir secara graviti ke kolam pra-enapan melalui saluran grit. 


                          iii.         Saluran Grit
Pasir halus akan tersekat disini sebelum air masuk ke dalam kolam pra-enapan. Selain itu, saluran ini juga dilengkapi dengan peralatan pembauran bahan kimia Poly Dadmac sekiranya air mentah menjadi terlalu keruh. Pengadang akan membaur bahan kimia tersebut.

b)         Kolam Pra-enapan
Sebahagian bendasing akan terenap sebelum air mengalir secara graviti ke loji rawatan. Kolam ini mempunyai tempoh tahanan selama lebih kurang 45 minit.

c)         Paip Air Mentah
Air dari kolam pra-enapan mengalir secara graviti ke loji rawatan melalui paip bergaris pusat 1067 mm (42 inci) sepanjang 4 kilometer.

d)         Saluran Pembauran Bahan Kimia
Air yang mengalir didalam paip keluar ke saluran pembauran. Tawas dan kapur disuntik masuk kedalam air untuk mendapat ‘pin-sized flocs’. Proses ini dinamakan flocculation. Air yang telah dibaurkan kedua-dua bahan kimia ini akan mengalir melalui hadangan untuk mempercepatkan pembentukkan ‘flocs’. Bahan kimia Poliakrilamida disuntik kedalam saluran ini untuk pemekatan. ‘Flocs’ akan membesar dan mudah untuk dienapkan. Selain dari itu, didalam saluran ini juga terdapat jeriji dan skrin untuk mengeluarkan daun-daun dan ranting kecil.

e)         Tangki Penjernih ( Clarifier)
Air yang bercampur mendakan akan mengalir ke dalam ‘Clarifier’ untuk proses penjernihan. Air dan mendakan ini mengalir masuk melalui penstock dan paip ke dalam ‘hopper’ yang dalamnya 30 kaki.

Air akan mengalir ke atas perlahan-lahan meninggalkan mendakan. Mendakan ini akan terampai dan membentuk Sludge blanket. Sludge blanket ini memisahkan air kotor dan air jernih. Sludge blanket ini dikawal oleh ‘Sludge Concertrator’ yang diprogramkan bukaan injapnya. Bahan enapan didasar akan dibuang melalui injap bergaris pusat 6 inci. Air jernih yang keluar dari tangki akan memasuki saluran pengumpul yang menuju ke penapis.

f)          Penapis Pasir Deras
Air jernih yang masuk ditapis melalui 3 lapisan ; Pasir, Pasir Kasar dan Batu Kerikil. Air jernih dari tangki Clarifier ini akan dibaurkan dengan bahan kimia ; klorin untuk menghapuskan pembiakan alga didalam penapis. Penapis pasir deras bergantung kepada kekeruhan air dan julat masa. Biasanya penapis akan dibasuh apabila mencapai 80 jam.

g)         Saluran Air Bersih
Air bersih yang keluar dari penapis merupakan air yang tidak berwarna dan berbau. Untuk menjadikan air bersih yang boleh diminum air ini akan dibaurkan dengan bahan kimia iaitu klorin untuk menyah kuman. Kapur menstabilkan sifat kehakisan air dan flourida untuk rawatan pergigian kepada kanak-kanak. Air bersih dan terawat ini akan mengalir terus secara graviti ke sistem pengguna dan kolam-kolam agihan di Tambun, Tanah Hitam dan Tasek.



MASALAH DAN CADANGAN


Masalah Yang Dihadapi Ketika Kajian Kebersihan

Ketika menjalankan Kajian Kebersihan ini terdapat beberapa masalah yang dihadapi seperti:
  
Di Kawasan Tadahan Air

a)  Penggunaan jalan menuju ke kawasan tadahan air menyukarkan kenderaan yang dinaiki untuk melalui kawasan tersebut. Keadaan jalan yang tidak berturap dan juga banyak mempunyai lubang akibat daripada sering digunakan oleh lori pengangkut tanah menyebabkan kenderaan yang dinaiki perlu bergerak perlahan untuk sampi ke kawasan tersebut.

b) Penggunaan kenderaan yang digunakan iaitu Van Pejabat Kesihatan Daerah Kinta dan juga Van Kolej Sains Kesihatan Bersekutu Sg. Buloh tidak sesuai untuk melalui jalan yang rosak dan berlubang. Ini boleh menyebabkan tayar van mudah pancit. 

c) Selain itu, bilangan pelatih yang terlalu ramai juga di dalam sebuah van menyebakan ketidakselesaan pelatih ketika perjalanan menuju kawasan tadahan tersebut.

d)  Kawasan yang curam untuk ke kawasan sungai menyukarkan pelatih untuk ke tepi sungai untuk mengambil sampel air mentah. Laluan yang curam tersebut boleh menyebabkan bahaya kepada pelatih dan kemungkinan besar pelatih mungkin akan tergelincir dan jatuh dari tebing tersebut.

e) Kawasan tebing sungai tersebut yang berpasir akibat daripada kerja-kerja mendalamkan sungai menyukarkan kerja-kerja pengambilan sampel air dilakukan. Kemungkinan besar tebing pasir tersebut mungkin akan runtuh jika ramai pelatih melaluinya untuk ke kawasan tepi sungai.

f)   Selain itu, masa persampelan dilakukan tidak bersistematik kerana tempat ujian in-situ dilakukan jauh daripada sungai menyebabkan masa yang diambil untuk melakukan analisa fizikal mengambil masa yang lama.

Di Loji Rawatan.

a)  Tidak terdapat pekerja loji yang bersama-sama kami ketika hendak melakukan persampelan air di setiap proses rawatan air di loji tersebut menyukarkan kami untuk mengetahui dimana tempat yang perlu dibuat persampelan tersebut.

b) Masa yang terhad ketika berada di loji tersebut juga menyebabkan proses mengambil sampel dan proses melakukan ujian fizikal air dibuat secara tergesa-gesa.

c)  Laluan di dalam loji yang sempit juga menyukarkan pelatih yang ramai untuk melalui kawasan tersebut.

d)  Terdapat tempat yang sukar untuk mengambil sampel air kerana tempat tersebut yang sempit dan juga dihalang oleh paip yang besar. Ini menyebabkan pelatih terpaksa berhati-hati dan mengambil masa yang lama untuk mengambil sampel air di kawasan tersebut.



Di Tempat Retikulasi

a)  Terdapat tempat yang sunyi berdekatan kawasan hutan. 

b) Kawasan stesen persampelan yang diselubungi oleh rumput dan lalang yang tebal menyukarkan pesampelan dilakukan. Pihak loji tidak meyelenggarakan kawasan stesen persampelan dengan baik dan teguran telah dibuat.

c) Terdapat stesen persampelan yang telah rosak dan berkarat dan ini menyebabkan pesampelan air di stesen tersebut terpaksa dibatalkan.

d) Kawasan persampelan yang terletak jauh antara satu dengan yang lain menyebabkan masa yang diambil untuk sampi disana lama. Batasan masa menyebabkan proses pengambilan sampel dilakukan dengan cepat. 

e)  Keadaan jalan yang sibuk juga menyebabkan van yang digunakan sukar untuk behenti di tepi jalan di mana terdapatnya stesen persampelan yang perlu dilakukan. Ini menyebabkan van tersebut terpaksa berhenti sedikit jauh dari kawasan stesen persampelan.


CADANGAN

Kawasan Tadahan Air

a) Kawasan tadahan air perlulah kerap dilakukan pemerhatian kerana kawasan sekitarnya yang dikelilingi oleh hutan. Aktiviti pembalakkan mestilah tidak dilakukan di sekitar kawasan tadahan air ini kerana ini akan menyebabkan pencemaran air yang teruk.

b)  Aktiviti pemantauan oleh Jabatan Alam Sekitar di kawasn tadahan air ini perlulah dilakukan sekerap mungkin bagi mengelakkan pembalakkan haram dilakukan.

c)  Aktiviti meluaskan laluan air juga mestilah tidak dilakukan ketika musim hujan kerana ini akan menyebabkan pencemaran air akibat daripada tanah yang dikumpulkan di tebing sungai.


Loji Rawatan Air

a)  Latihan kepada kakitangan loji perlu ditambah dari segi kekerapan latihan sebanyak 2 kali setahun. Latihan yang diberikan perlu merangkumi aspek teknikal dan pengurusan supaya kakitangan loji lebih mahir serta cekap dalam pengendalian loji rawatan. Dari segi teknikal, kakitangan loji perlu didedahkan kepada alat uji kaji air supaya ujian air dapat dilakukan di setiap peringkat rawatan air bagi memantau kualiti air yang dibekalkan serta tindakan pembetulan dapat dilakukan segera jika hasil ujian dibawah piawai ditetapkan.

b)  Penyelenggaraan alat perlulah mengikut jadual yang trelah ditetapkan di dalam buku manual kerja alatan loji. Jika alat tersebut tidak diselenggarakan mengikut jadual yang telah ditetapkan, maka kemungkinan besar alatan di loji tersebut akan cepat rosak kerana tidak mematuhi manual prosedur kerja penyelenggaraan alat seterusnya akan memberi kesan kepada kualiti air yang dibekalkan kepada pengguna.

c)   Penukargantian alat yang rosak pada setiap proses di loji tersebut mestilah segera dilakukan. Ini untuk mengelakkan daripada proses pengagihan air tidak mengalami sebarang masalah yang mungkin menyebabkan gangguan bekalan air kepada pengguna.

d)   Alatan yang tidak digunakan di dalam loji dan sekitarnya mestilah dialihkan. Ini akan menyebabkan kesesakan di dalam loji dan akan menyebabkan bahaya kepada pekerja loji. Oleh itu kesemua alatan yang tidak lagi digunakan oleh pihak loji mestilah dikumpulkan di suatu kawasan di luar kawasan loji.

e)  Kawasan muka sauk juga mestilah diselenggarakan dengan baik. Rumput-rumput perlulah dibersihkan, pagar yang roboh mestilah dibaiki dan kerja-kerja pendalaman muka sauk juga perlulah dilakukan. Semua proses rawatan air di loji ini perlu dijalankan dengan sistematik dan berkesan. Semua peringkat pemprosesan atau rawatan perlu diselenggara oleh pengawai yang bertugas.


Kawasan Retikulasi

Tindakan pemulihan untuk Kawasan Agihan perlu dilakukan dengan segera iaitu :

a)  Proses flushing, scouring dan disinfeksi paip agihan perlu dijalankan dengan segera selepas kerja membaik pulih kebocoran atau secara berkala bagi memastikan semua kelodak dan mendapan di dasar paip agaihan dikeluarkan. Pembinaan stesen persampelan hendaklah mengikut spesifikasi yang ditetapkan oleh Manual Program KMAM edisi 2004. Stesen Persampelan yang rosak perlulah segera dibaiki.

b)  Stesen persampelan di setiap SRO perlu disediakan bagi memudahkan kerja-kerja persampelan dilakukan.

c)   Menjalankan pemantauan ke atas Sistem Retikulasi bagi mengenalpasti kerosakan yang berlaku.

d)   Paip-paip yang telah uzur di setiap retikulasi perlulah diselenggara dan diganti bagi mengelakkan kebocoran daripada berlaku dan ini boleh menyebabkan perlanggaran pada kualiti air boleh berlaku.


KESIMPULAN

Bekalan air merupakan sumber asas yang amat penting yang diperlukan di dalam menjalankan aktiviti-aktiviti kehidupan harian manusia terutamanya untuk minum. Bagi sebahagian besar negeri- negeri di Malaysia, sumber air mentah bagi bekalan air minum diperolehi dari permukaan (air sungai). Walaubagaimanapun , disebabkan oleh arus pembangunan yang pesat di negara kita yang terdiri daripada pelbagai sektor perindustrian, perumahan, pertanian dan sebagainya menyebabkan air sungai kita telah semakin tercemar. Pencemaran yang berlaku merangkumi aspek fizikal, bakteri, dan kimia. Perkara ini perlulah diberikan perhatian kerana kemerosotan air mentah yang diterima oleh loji – loji air di mana akan mengakibatkan loji – loji rawatan air konvensional yang sedia ada di negara kita tidak mampu merawat dan memproses air tersebut untuk bekalan kepada pengguna air tang mematuhi piawaian kualiti air minum seperti yang telah ditetapkan di dalam “ Piawaian Kualiti Air Minuman Kebangsaan Kementerian Kesihatan Malaysia”. Oleh itu, kajian kebersihan air minum sangat penting untuk dilakukan.

Kajian Kebersihan adalah pemeriksaan dan penilaian di tapak (lapangan) semua keadaan, peralatan dan amalan dalam sistem bekalan air yang wujud yang dijalankan untuk mengenalpasti samada sistem bekalan air berkenaan mendatangkan bahaya atau menyebabkan bahaya kepada kesihatan pengguna. Kekerapan kajian kebersihan ini selalunya dilakukan setahun sekali. Strategi pelaksanaan adalah tinjauan awal dan persedian, kajian sebenar dan tindakan susulan. Jenis- jenis kajian merangkumi tiga aspek iaitu Kajian Kebersihan Punca Air , Kajian Kebersihan Loji rawatan air, Kajian Kebersihan  Sistem retikulasi/Agihan.

Selain  itu, kepentingan penjagaan kualiti bekalan air kepada orang awam hendaklah juga disampaikan kepada Kerajaan Negeri supaya dapat memberikan perhatian sebelum  projek-projek pembangunan yang terlibat di dalam kawasan tadahan air yang boleh mencemarkan sumber bekalan air mentah.



Lagi Foto Menarik Sepanjang Tempoh Kajian Sanitari Dijalankan.




 Keempat-empat foto di atas adalah lokasi kawasan Tadahan Sungai Ulu Kinta



 Antara pihak-pihak yang turut serta dalam kajian sanitari



 Kenangan Penulis di atas Empangan Sultan Azlan Syah, Loji Air Hulu Kinta, Perak



 Penulis menyampaikan cenderahati sebagai penghargaan atas sumbangan pihak PKD Kinta



 Penulis bersama Pelatih dari PLK Batu Gajah, Ipoh dan PLK Gombak, Selangor

Tiada ulasan: