Ahad, 13 November 2011

IHR kembali... sekadar Ulangkaji Jer...

Soalan 1
Jadual di bawah adalah ringkasan semakan boring bagi memohon menetapkan taraf kemasukan tiga buah kapal iaitu kapal A,B dan C ke Pelabuhan Klang.

Per
Kriteria
Status
A
B
C
1
Tarikh Sijil DC/DEC
Tamat

Θ

Belum Tamat
Θ


2
Kesihatan anak kapal dan penumpang
Sakit

x

Tiada
Θ


3
Kejadian pemyakit berjangkit di kalangan anak kapal dan penumpang
Ada


x
Tiada
Θ


4
Kematian anak kapal dan penumpang
Penyakit berjangkit


Θ
Penyakit tidak  berjangkit

x

5
Pelabuhan terakhir kapal berlabuh
Endemic

x

Epidemik


x
Luar kawasan endemic/ epidemic
Θ


6
Kematian tikus luar biasa di atas kapal
Ada


x
Tiada
Θ
x

7
Kehadiran penumpang haram (stowaway)
Ada

x

Tiada
Θ



     a)      Terangkan taraf ketiga-tiga kapal di atas.   (3 markah)
        Status A- Kapal Bebas ( Free Vessel ) ( Bebas berlabuh Di Dermaga )
        Status B- Berlabuh di Dermaga dan pemeriksaan kesihatan kuarantin
        Status C- Kapal Kuarantin Di “ Quarantine Anchorage

     b)      Bincangkan arahan yang perlu anda berikan kepada ketiga-tiga kapal tersebut. (7 markah)

 
Soalan 2

Seorang agen pekerja asing membawa masuk beberapa orang pekerja yang baru mendarat dari kapal. Terangkan tindakan yang perlu dilakukan oleh Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran di Pejabat Kesihatan Lapangan Terbang.   (10 markah)       



Bahagian 1-Esei Panjang

Soalan 1
Anda bertugas di Pejabat KesihatanPelabuhan Kuching. Pada suatu hari anda menerima notifikasi melalui fax/telex dari sebuah kapal membawa barangan makanan dari Pelabuhan Hanoi dan sedang menuju ke Pelabuhan Kuching. Notifikasi kapten kapal tersebut mengatakan bahawa 8 orang daripada kesemua 21 orang anka kapal sedang mengalami penyakit dan syaki mengidap penyakit plague dengan tanda dan gejala “high fever,prostration,delirium,acute inflamed and awellings of lymph nodes”. Notifikasi awal juga mengatakan ada terjumpa beberapa bangkai tikus dalam kapal tersebut.

     a)      Huraikan tindakan segera yang anda akan lakukan dari aspek pentadbiran untuk mengawal keadaan termasuk pengutakuasaan Undang-Undang atau Peraturan-Peraturan.(8 markah)
     b)      Terangkan dari aspek teknikal tindakan anda bagi membantu pesakit dan kerja kawalan yang perlu untuk mencegah penyakit tersebut dari terus merebak. (8 markah)

     c)       Terangkan langkah-langkah kawalan yang perlu dipertingkatkan oleh pihak Kesihatan Pelabuhan Kuching supaya penyakit tersebut tidak akan merebak ke kawasan lain di Negeri Sarawak. (4 markah)


Soalan 2

Satu kontena sayur kubis di import dari oleh Syarikat Nekwat sdn Bhd, Kuala Lumpur untuk pasaran tempatan. Mengikut rekod-rekod terdahulu, sayur kobis yang diimport dari Negara berkenaan dikesan mengandungi baki sisa racun makhluk perosak melebihi paras yang dibenarkan dalam Peraturan-Peraturan Makanan 1985. Syarikat berkenaan memohon untuk pelepasan segera bagi mengelakkan kerosakan dan mengalami kerugian besar. Sebagai seorang Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran di pintu masuk;

     a)      Terangkan prosedur yang perlu dilakukan terhadap sayur kobis dalam kontena tersebut. (10 markah)

     b)      Jelaskan tindakan yang perlu anda lakukan terhadap permohonan syarikat berkenaan. (10 mrkah)



Esei pendek

Soalan 1
Kapal bunga kemboja belayar terus dari Vietnam dengan muatan kargo beras dijadualkan tiba di kawasan pelabuhan Klang pada esok hari.Agen kapal tersebut menyatakan anak-anak kapal mengadu terdapat kematian tikus luar biasa di dalam kapal tersebut.

Bincangkan tindakan yang perlu dilakukan oleh PPKP apabila kapal tersebut tiba di perairan Pelabuhan Klang.(10M)

Soalan 2
Seorang peniaga Malaysia telah meningggal dunia akibat kemalangan jalanraya di Selatan Thailand.Ahli keluarganya berhasrat membawa balik mayat mendiang menggunakan kenderaan darat melalui Rantau Panjang,Kelantan.
Terangkan tindakan yang perlu dilakukan oleh PPKP di Pintu Masuk Rantau Panjang.(10M)

Esei panjang

Soalan 1
Anda sebagai PPKP di PK Pelabuhan Klang telah menerima notis ketibaan kapal MISC lima hari setelah berlepas dari sebuah pelabuhan Negara Afrika Barat yang diwartakan sebagai kawasan wabak Hawar oleh pertubuhan Kesihatan Sedunia(WHO).
  1. Terangkan tindakan yang perlu anda lakukan . (10M)
  2. Pemeriksaan ke atas anak-anak kapal mendapati ada di antaranya mempunyai tanda-tanda dan gejala penyakit hawar.Terangkan tindakan anda selanjutnya. ( 10M )

Soalan 2
Beberapa orang Pengurus Gudang di Pelabuhan Utara, Pelabuhan Klang mengadu terdapat peningkatan Urungan rodensia di kawasan mereka.Selaku PPKP Unit Vektor, anda diminta untuk menyelesaikan aduan tersebut.
Jelaskan tindakan yang perlu anda lakukan.(20M)


2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

contoh jawapan ada tak?

Tanpa Nama berkata...

sir, nk tanya pasal format ujian sumatif sem 5...kurang pastilah sir...tq.